HHX- og HTX-elever overtog undervisningen

Tirsdag den 11. november havde 161 elever fra 8. og 9. klasse på Sunds Skole fået skiftet deres lærere ud med HTX- og HHX-elever, der underviste dem i at tænke ud af boksen. Imens var lærerne på skolebænken for at lære om HHX og HTX

Hvordan kan vi bruge naturen, når vi skal skabe nye teknologiske løsninger, hvorfor er det vigtigt at se på kulturforskelle, når man vil sælge habitter i Mexico eller dyner i Rusland?

Det var bare nogle af de ting, HHX- og HTX-elever fra Herningsholm Erhvervsgymnasium tirsdag den 11. november forsøgte at give svar på, da de for en dag havde overtaget undervisningen i 8. og 9. klasse på Sunds Skole.

HTX-eleverne fortalte folkeskoleeleverne om teknologi, og bad dem finde løsninger på et dagligdagsproblem: hvordan kan det blive mere behageligt at cykle i regnvejr.

- Det er meget sjovt at undervise dem, men de er lidt stille. De er kommet med nogle sjove idéer som underjordiske cykelstier og bænkevarmere ved busstoppestederne, sagde Asbjørn Stisen, der går i 3. X på HTX.

- Det er mega sjovt at undervise dem. De modeller og processer, vi arbejder med til daglig, kan vi bruge her. Det er vildt spændende at høre, hvad de tænker, og hvad de får af idéer. Det giver også mig idéer, sagde Line Pedersen fra 2. E på HHX Herning. 

HHX-elever fra innovations-studieretningerne gav Sunds-eleverne som opgave, at de skulle komme med bud på: ”hvordan bliver Sunds mere attraktiv for unge”?

- Man skal tænke anderledes, sagde Cecilie Karlskov fra 8.s.

- Læringen er fin, og vi hører om, hvad de laver i deres hverdag, sagde klassekammeraten Laura Ælmholdt.

Lærerne på skolebænken 

Imens HHX- og HTX-eleverne havde overtaget undervisningen på Sunds Skole, var lærerne fra Sunds Skole på besøg på Herningsholm Erhvervsgymnasium for at få viden om HHX og HTX.

Det handlede for folkeskolelærerne om dels at få et indtryk af, hvilke muligheder folkeskoleeleverne har med en HTX- eller HHX-studentereksamen i rygsækken, men også om, gennem deres møde med eleverne fra Herningsholm Erhvervsgymnasium, at få indblik i, hvad det kræver af eleverne for at kunne leve op til det højere faglige niveau, som de møder, når de går fra folkeskolen til et gymnasium. 

- Det har været spændende at deltage i. Jeg var interesseret i at vide mere om, hvilken grad af modenhed og disciplin det kræver for gå på erhvervsgymnasiet.

-Jeg har nemlig også elever, der relativ nemt kommer til de gode karakterer nu, men hvor spørgsmålet nok er, om de ville være parat til at skippe nogle af deres fritidsinteresser for at få en ordentlig studentereksamen, som de kan bruge til noget, sagde lærer på Sunds Skole, Lisbeth Kjærgaard.

Arrangementet var en del af et pilotprojekt ”De rullende ungdomsuddannelser”, hvor de deltagende lærere desuden fik viden om EUX.

Foruden Sunds Skole har Kibæk Skole og Gjellerupskolen også deltaget i projektet.