Stor spænding i Skills Stafetten

Fredag den 19. januar var hold fra Kibæk Skole og Hammerum Skole i ilden som nogle af de første, da Skills Stafetten for landets 8. klasseelever blev skudt i gang

Else-Marie Thomsen, Filip Moslev og Christoffer Jensen fra Kibæk Skole stod klar på bane 7, da starten gik i andet heat af kvalifikationsrunderne. Et meget engageret og heppende publikum fulgte med, da holdet fik en fænomenal start og som de første fik den første af fem opgaver godkendt.

Teamet fløj gennem de første fire opgaver med at skifte cykeldæk, samle en skammel, genkende kornsorter og stable dåser. Men ved den allersidste opgave, hvor de skulle samle rør, gik luften desværre af ballonen, og gruppen måtte se sig slået på målstregen.

- Vi fik et rigtigt godt forspring. Men vi fik ikke samlet alle delene rigtigt i rør-opgaven og var nødt til at lave det om, forklarede Christoffer Jensen.

- Ja, vi gav lidt op til sidst. Især da vi hørte, at det første hold blev færdig, sluttede Filip Moslev, inden det tydeligt skuffede hold kunne modtage trøstekram fra klassekammeraterne.

Hammerum Skole overraskede

Helt anderledes startede det for Hammerum Skoles udsendte hold: Jonas Ravn, Laura Kruse Hansen og Laura Nissen Pedersen, som konkurrerede i tredje heat.

De tre elever baksede med at få skiftet cykeldækket, og de var derfor i den langsomste halvdel gennem det meste af deres heat. Men da Brædstrup Skole inkasserede førstepladsen med en supertid, havde trekløveret fra Hammerum halet ind på resten af feltet, og andenpladsen var pludselig inden for rækkevidde.

- Det var mega stressende at være med. Og så var det bare så vildt, da vi kunne trykke på knappen, sagde Laura Nissen Pedersen. 

Efter et flot comeback sikrede Hammerum-holdet sig andenpladsen med tiden 11.40. Det var dog desværre kun 7. hurtigste andenpladstid, hvilket lige præcis ikke rakte til en semifinaleplad.

Som de to veloplagte konferencierer Jamil og Lars meget passende kommenterede:

- I skal blive ved med at kæmpe. Ingenting er afgjort før helt til sidst.