For dig der drømmer om at arbejde med iværksætteri, ide- og produktudvikling samt gerne vil arbejde som fx arkitekt, ingeniør, designer eller være iværksætter.

Formål

Du lærer at udvikle produkter ud fra aktuelle og fremtidige samfundsmæssige problemstillinger. Udgangspunktet er en nytænkende og kreativ tilgang til teknologiske udfordringer i samfundet, hvor vi sætter fokus på avancerede teknologier fra mange forskellige fagområder. Og klæder dig på til at forme fremtidens teknologi.

Undervisningen

Du kommer til at anvende relevante projektværktøjer og får indsigt i viden, teknik og design inden for produktudvikling. I vores moderne værksteder og laboratorier bliver teori og praksis forbundet, og du vil udvikle kreative løsningsforslag. Du arbejder eksperimenterende, kreativt og projektorienteret med kobling til erhvervsmæssig praksis.

Fagene Samfundsfag og Teknologi samarbejder om løsning af aktuelle samfundsmæssige problemstillinger. Mange elever vælger valgfaget Innovation C, hvor man arbejder med opstart af egen virksomhed og deltager i iværksætteri-konkurrencer.

I løbet af din studietid på ’Tech Innovation’ kommer du på virksomhedsbesøg, besøger universitetet samt deltager i konkurrencer såsom Company Programme.
 

Fagpakke

Teknologi A og Samfundsfag B er centrale fag på studieretningen.

Særlige valgfagspakker

Mulighed for påbygning (Engelsk, Fysik, Kemi, Matematik, Biologi til A-niveau) samt to C-fag af følgende mulige valgfag: Design C, Erhvervsøkonomi C, Psykologi C eller Innovation C.

 

 

Tilmeld dig en uddannelse!

 

 

Philip Eg Jensen

19 år, Herning

Philip valgte Herningsholm efter at have været i brobygning på erhvervsgymnasiet i 8. klasse. Valget faldt på HTX på grund af fagene, og fordi man laver meget gruppearbejde. Han overvejede også EUX.

Hvilken studieretning går du på? Og hvilke overvejelser havde du i forhold til valg af studieretning?

Jeg går på teknologividenskab. Jeg synes, at teknologi er spændende og ville også gerne have matematik. Mange fra min grundforløbsklasse valgte samme studieretning.

 

Hvad er det bedste ved at være HTX-elev på Herningsholm?

Der er et godt fællesskab på HTX, og det smitter også af på undervisningen og især gruppearbejdet. Vi hygger os rigtig meget på tværs af klasserne og til festerne.

 

Hvad er det bedste ved din studieretning?

Rent fagligt er undervisningen meget praksisnær, hvor meget af undervisningen er koblet op på virksomheder. Fx har vi besøgt BMW på en studietur og har fået en forståelse for deres produktion.

 

Hvad er det mest spændende projekt, du har været med til?

I vores teknologi-projekt har vi udarbejdet en holdningsmåler til kroppen. Opstartsfasen var lang, men vi endte ud med en prototype, som virker, og som vi er tilfredse med.

Min SOP-opgave skrev jeg i fagene teknologi og erhvervsøkonomi. Jeg dyrker selv trampolin, så jeg kontaktede en trampolin-producent i forhold til deres udvikling og salg af produktet.

 

Hvordan er studiemiljøet på HTX?

Der er et rigtig godt fællesskab på Herningsholm. Der er altid nogle, der tager initiativ til at holde fester. Man er lidt sin egen lykkes smed, hvis man gerne vil fællesskabet, så er der altid nogle, som også gerne vil.

 

Hvad laver du i din fritid?

Jeg dyrker en del sport, fx parkour, salto og trampolin, og så spiller jeg disc-golf med nogle af drengene fra klassen. Jeg bruger også tid på at redigere videoer, og så er jeg leder i en Teamklub hver anden torsdag for børn i alderen 9-12 år. Jeg har været med i Videnskabsklubben her på skolen, hvor vi underviser folkeskoleelever i naturvidenskab, og så er jeg elevrådsformand.

 

Hvad er dine planer for fremtiden?

Først skal jeg have et par sabbatår, hvor jeg skal arbejde og spare op til at kunne rejse og på bibelskole. Jeg skal bl.a. arbejde som timelærer på en efterskole. Jeg har endnu ikke helt fundet ud af, hvad jeg skal læse, men måske det bliver maskiningeniør.