Herningsholm Landbrugsskole bidrager til en bæredygtig fremtid i nyt uddannelsesprojekt

LANDBRUG

Et samarbejde mellem landbrugsuddannelser og vidensmiljøer skal sikre, at landbrugselever og -lærlinge får de rette faglige kompetencer til at drive den grønne omstilling af landbruget.

Fremtidens lærlinge i landbruget skal have de nødvendige faglige og personlige grønne kompetencer til at tage førertrøjen på i den grønne omstilling.

Det er formålet bag et nyt og ambitiøst uddannelsesprojekt mellem landbrugsuddannelser og vidensmiljøer.

Projektet hedder ”Landbrugsuddannelsen som grobund for grønne forandringsagenter” og er støttet af Novo Nordisk Fonden i en femårig periode.

Med projektet skal kommende generationer kunne bidrage til en fødevare- og landbrugsproduktion, der imødekommer nationale og internationale mål om at reducere miljø- og klimabelastning og styrke biodiversiteten, herunder de mål, der indgår i den grønne trepart.

”Jeg er utrolig stolt over, at vi har samlet alle centrale aktører. Vi håber, at vi med projektet vil få de kommende generationer af unge landmænd til at realisere det kæmpe potentiale, der er i den grønne omstilling,” siger Lars Møgelbjerg Andersen, formand for Danske Landbrugsskoler.

Vi ser frem til at bidrage til en bæredygtig fremtid og skabe stærke rammer for de kommende generationer af landbrugsfagfolk

Tina Boel van Ingen, uddannelsesleder for Herningsholm Landbrugsskole

Herningsholm Landbrugsskole som projektpartnere

Herningsholm Landbrugsskole er en af de mange landbrugsuddannelser, der indgår i projektet som partnere.

”Vi ser frem til at bidrage til en bæredygtig fremtid og skabe stærke rammer for de kommende generationer af landbrugsfagfolk,” siger Tina Boel van Ingen, som er uddannelsesleder for Herningsholm Landbrugsskole.

Med projektmidlerne får Herningsholm Landbrugsskole bl.a. mulighed for at ansætte en underviser, der kan sætte fokus på den grønne omstilling og formidle denne vigtige dagsorden til vores elever – i tæt samarbejde med dem.

”Vi glæder os til at udvide elevernes viden, vække deres nysgerrighed og inspirere til innovative løsninger gennem vores del af projektet. Regenerativt landbrug bliver et centralt tema, og vi vil udforske og undersøge de nyeste tendenser og muligheder inden for landbrugssektoren,” siger Tina Boel van Ingen.

Også Nikolaj Houkjær, der er klimaerhvervsskolechef på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, er positiv.

”Det er virkelig en glædelig nyhed, at Novo Nordisk Fonden vil bakke op og være med til at understøtte og udvikle den danske landbrugsuddannelse, som jo i forvejen er i fuld gang med en grøn transformation,” siger han og uddyber:

”Som klimaerhvervsskole hilser vi det velkomment og håber, at vi sammen og med en målrettet og fokuseret indsats kan facilitere endnu mere høj faglighed, ny viden, teknologi, innovation og grøn omstilling ind i landbrugsuddannelsen.”

Som klimaerhvervsskole hilser vi det velkomment og håber, at vi sammen og med en målrettet og fokuseret indsats kan facilitere endnu mere høj faglighed, ny viden, teknologi, innovation og grøn omstilling ind i landbrugsuddannelsen

Nikolaj Houkjær, klimaerhvervsskolechef på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier

Samarbejde med vidensmiljøer

Herningsholm Landbrugsskole og de øvrige landbrugsuddannelser skal samarbejde med bl.a. Videncentret for Jord- og Landbrug og Land-CRAFT-centret ved Aarhus Universitet. Her vil fokus være på at styrke den grønne undervisning og oplæring gennem udvikling af undervisningsressourcer og kompetenceløft af undervisere og oplæringsansvarlige.

Derudover vil man bl.a. styrke brugen af grønne data gennem udvikling af simuleringsværktøjer, der skærper eleveres forståelse af biologiske processer og effekterne af forskellige klima- og miljøtiltag – samt gør dem i stand til at anvende data strategisk i den grønne omstilling.

Projektet strækker sig over fem år fra august 2025 til og med juli 2030. Det samlede budget er 86.860.181 kr., hvoraf Novo Nordisk Fonden støtter med 77.255.207 kr.

Projektpartnere

Danske Landbrugsskoler, Herningsholm Landbrugsskole, Asmildkloster Landbrugsskole, Bygholm Landbrugsskole, Dalum Landbrugsskole, Grindsted Landbrugsskole, Gråsten Landbrugsskole, HANSENBERG, Jordbrugets UddannelsesCenter Århus, Kalø Økologiske Landbrugsskole, Kjærgård Landbrugsskole, Kold College, Landbrugsskolen Sjælland/Roskilde tekniske skole, Morsø Landbrugsskole, Nordjyllands Landbrugsskole, Slagelse Landbrugsskole ZBC, Techcollege, Fagligt Fælles Forbund (3F), Gartneri-, Land-, og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A) og Landbrug & Fødevarer.

Samarbejdspartnere

Jordbrugets Uddannelser, Videncentret for Jord- og Landbrug, Klimaerhvervsskolen for landbrug, Pioner Center Land-CRAFT, AU og Center for Makroøkologi, KU. Herudover inddrages oplæringsansvarlige samt relevante vidensmiljøer og spydspidsvirksomheder inden for landbrug, pædagogik og teknologi.