Ny svendeprøveform udfordrer murerne

Torsdag den 17. marts modtog 16 murerelever deres svendebrev. De nyklækkede murersvende har som de første prøvet kræfter med en ny og mere udfordrende svendeprøveform

Én praktisk prøve. 50 timer. En verden af muligheder. Det er realiteten med den nye projektsvendeprøve.

- Den praktiske del af svendeprøven består nu af en bunden opgave og en mere fri opgave, hvor eleverne kan vælge mellem fem forskellige typer projekter. Til hvert projektområde er der forslag til nogle opgaver, men eleven må også gerne selv udvikle en opgave, siger faglærer Tom Hessellund om murernes nye svendeprøve.

Eleverne skal lave den frie opgave inden for områderne murerspeciale, restaurering, tagspeciale, energioptimering eller flisespeciale.

Mere plads til kreativitet

Tidligere har eleverne kunnet vælge mellem nogle helt fastlagte opgaver.

- Før lavede alle det samme, men med projektsvendeprøven skal eleverne tænke mere selv og bliver mere fagligt udfordret. Den giver eleverne langt større mulighed for at være kreative i arbejdet, siger Tom Hessellund.

For og imod blandt eleverne

- Jeg synes, det er fint med den nye måde. Der er mere, vi selv skal holde styr på og finde ud af. Og så kan man vælge at arbejde med det, man gerne vil og er god til, siger 28-årige Henrik Stykkel.

- Jeg ville have foretrukket at tage den gamle svendeprøve. Der er meget mere teoriarbejde i den nye, hvor vi har lavet tegninger og en større rapport, siger 24-årige John Madsen om den teoretiske del af svendeprøven. Han er dog mere positiv over for den praktiske del.

- Det er en fordel, at den praktiske del er mere fri. Så kan man selv vælge retning. Jeg har valgt murerspecialet, for det er det, jeg har lavet mest, og det er min stærke side.

Fra overvåger til vejleder

Også for lærerne skaber den nye projektsvendeprøve en mere interessant arbejdsdag.

- Det er langt mere spændende med den her type prøve. Før kunne man godt føle, at man bare skulle holde øje med, om eleverne snød og kiggede efter hinanden. Nu kan vi i stedet bruge tiden på at vejlede eleverne, siger Tom Hessellund.