Matematik med mening og mursten

Elever fra 10. klasse på Sønderagerskolen var den 22. januar på besøg i murerafdelingen på Herningsholm Erhvervsskole til et arrangement under Åben Erhvervsskole. Folkeskoleeleverne blev introduceret for murerfaget og prøvede også selv kræfter med matematik taget ud af en murers hverdag.

Murværk ikke makværk

Når en murer skal i gang med at placere de første mursten til en ny væg eller måske lægge fliser og klinker til et nyt badeværelse, skal matematikken være hel på plads, for uden den rette hældning, vinkel eller højde bliver det hurtigt noget vakkelvornt makværk.

Ligeledes skal en murer naturligvis kende standardmålene for mursten for således at kunne beregne, hvor mange sten han skal bruge til et givent murværk, og så må han jo heller ikke glemme at regne fugerne med.

Det skal give mening

Det var den slags praktisk anvendelige matematikopgaver som 10. klasses eleverne på praktik og erhvervsretningen på Sønderagerskolen fik lejlighed til at afprøve, da de var på besøg i murerafdelingen til det første arrangement under Åben Erhvervsskole på Herningsholm.

- Det er rigtig spændende for eleverne at arbejde med matematik på en praktisk og direkte anvendelig måde. For os handler det rigtig meget om, at det skal give mening for eleverne, og det var også derfor, vi har valgt at benytte os af tilbuddet, sagde klasselærer på Sønderagerskolen, Christian Moesgaard.

Efter at have fået et indblik i matematik set med håndværkerbriller, blev lommeregnerne slukket og vinklerne pakket til side, og så blev folkeskoleeleverne inviteret på rundtur i afdelingen, så de også kunne se lidt nærmere på, hvordan det tager sig ud, når rigtige murerelever med spatel, mørtel og mursten bygger op.