Kvalitet i erhvervsuddannelserne
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier arbejder hele tiden på at leve op til Undervisningsministeriets fire klare mål for kvalitet. Indtil 2019 blev arbejdet med de fire mål beskrevet i Handlingsplan for Øget Gennemførelse, men fra 2020 udarbejdes en selvevaluering med fokusområde og opfølgningsplan på baggrund af blandt andet de ti kvalitetsindikatorer.
For at understøtte, videreudvikle og dokumentere organisationens kvalitetsarbejde er der udformet en kvalitetssystematik for både det fælles kvalitetsarbejde og det uddannelsesspecifikke. Kvalitetsarbejdet foregår i samspil mellem elever, kursister, medarbejder, ledelse og eksterne samarbejdspartnere, hvor blandt andet evaluering af undervisningsforløb, elevtrivselsundersøgelse, virksomhedstilfredshedsundersøgelse, medarbejdertilfredshedsundersøgelse, nøgletal samt fokus – og dialoginterviews indgår.
Vi gennemfører hvert år trivsels- og tilfredshedsundersøgelser blandt elever og praktikvirksomheder.
Elevtrivselsundersøgelse
Hvert efterår gennemfører Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier trivselsundersøgelser (ETU) blandt de studerende. Det er skolens målsætning, at elevtrivslen på alle skolens afdelinger skal have en score på mindst 70.
En måling af elevtrivsel kan naturligvis ikke stå alene. Det er vitalt, at der bliver arbejdet med resultaterne i de enkelte afdelinger.
Elevtrivsel på EUD
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier har valgt at have strategisk fokus på studiemiljø og frafald. Det betyder at elevernes trivsel har en stor betydning for skolen i endnu højere grad end tidligere.
Virksomhedstilfredshedsundersøgelse
Virksomhedstilfredshedsundersøgelserne (VTU) gennemføres hvert år.
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier gennemførte den seneste VTU i 4. kvartal 2019.
Ud af de adspurgte virksomheder valgte 23 % at besvare spørgeskemaet. Besvarelsesprocenten var på 32 ved den forrige VTU.
Virksomhedernes samlede tilfredshed med skolen ligger ligesom i 2018 på 73 indekspoint. Til sammenligning lå skolen på 70 indekspoint i 2016 og 2017.
Resultatet af VTU 2019 kan ses her.
Med nedenstående plan for skolens selvevaluering, fokusområder og opfølgning for 2020-2021 knytter vi ”Lov om gymnasiale uddannelser”, ”Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser”, ”Fra folkeskole til faglært”, det risikobaserede tilsyn og de understøttende bekendtgørelser sammen med skolens strategiske indsatser og kvalitetsarbejdet ude i hver enkelt afdeling.
Vi sigter mod at have en rød tråd fra lovstof til strategi til ledere, medarbejdere og elever – og feedback tilbage igen.
Herningsholm Erhvervsskole har valgt have fokus på to områder i 2020-2021: Frafald og Studiemiljø.
Strategisk indsats
| Studiemiljø |
Fokusområde
| Elevernes trivsel og velbefindende |
Ændringsbehov/tiltag
| Resultaterne af ETU 2019 viste, at der blandt eleverne er behov for en øget trivsel og et bedre fagligt studiemiljø på EUD/EUX og HHX/HTX.
Herningsholm ønsker gennem aktiv inddragelse af elevrådet først at kortlægge, hvor behovene er og dernæst at gennemføre de tiltag, der er nødvendige for at forbedre elevernes læringsmiljø og trivsel.
Ydermere forventes disse tiltag både at gøre skolen mere attraktiv og dermed øge rekrutteringen samt at have en positiv effekt på udbyttet af undervisningen.
Samtidig ser vi arbejdet med dette fokusområde som en forankring af strategien ude i afdelingerne. Dette kan medvirke til en bedre feedback i forhold til strategisporene og dialog i organisation generelt.
|
Mål 2020 -2021
| Det er målsætningen for EUD/EUX at scoren på Velbefindende igen vil ligge på 4,3 og ved Læringsmiljø vil scoren være 4 ved ETU 2021. Det er målsætningen for HHX/HTX at scoren for Læringsmiljø ligger på landsgennemsnittet. Scoren for Social trivsel skal ligge på mindst 4,2 mens scoren for Faglige individuel trivsel skal ligge på 4 ved ETU 2021. ETU 2020 skal vise et bedre resultat end ETU 2019 og resultatet vil blive fulgt op af en eventuel revidering af opfølgningsplanen med sigte på at nå målet i 2021. |
Opfølgningsplan på skoleniveau
| Kvalitetssystem: Bekendtgørelse om elevråd /UVMs fokus på inddragelse af elevrådene på skolerne. UVMs fokus på dannelsesaspekt (her tilgodeset gennem øget elevinddragelse som en styrkelse af demokratisering og dermed dannelse hos eleverne)
Operationelt mål: Statistisk kortlægning af hvilke faktorer, der bør have fokus i arbejdet for en bedre trivsel og fagligt studiemiljø. Gennemføre undersøgelse af trivsel og læringsmiljø gennem både et spørgeskema til skolens elever samt en aktiv dialog med eleverne via elevrådene. Herigennem understøtter skolen elevrådsarbejdet Afholde workshop for uddannelseslederne med sigte på at koble strategispor og afdelingernes aktiviteter.
Tidsplan: Undersøgelse/kortlægning af hvor og hvordan trivsel og læringsmiljø kan bedres: 1. halvår af 2020 Drøftelse af resultater sammen med elevråd og sammen udstikke indsatsområder + afholdelse af workshop: 2020 medio Opfølgning på resultaterne af ETU 2020: 2021 primo Tilpasse aktiviteter og opfølgningsplan: 2021 primo
Ansvar: Direktion
|
Opfølgningsplan på afdelingsniveau | Kvalitetssystem: Inspirationsmaterialer fra DCUM mv.
Operationelt mål: Hvordan styrkes elevinddragelsen konkret i afdelingen/uddannelsen? Hvordan arbejder afdelingerne med læringsmiljø og trivsel: Hvilke fokusområder og aktiviteter har de enkelte afdelinger? Hvorfor? – hvilke antagelser ligger bag valget af indsatser.
Tidsplan: Løbende opfølgning kvartalsvis.
Ansvar: Uddannelsesledere og elevrådene
|
Strategisk indsats
| Frafald på EUD og gymnasierne |
Fokusområde
| Frafaldet på EUD og gymnasierne skal mindskes |
Ændringsbehov/tiltag
| Vi kan iagttage et øget frafald blandt eleverne. Dette frafald skal reduceres gennem et øget fokus på de frafaldstruede elever. |
Mål 2021
| Frafald skal max. være på 10% på skolen som helhed. |
Opfølgningsplan på skoleniveau
| Kvalitetssystem: Bekendtgørelse om frafald Bekendtgørelse om fravær Aftalens fokus på fravær.
Operationelt mål: Administrativ og organisatorisk styrkelse i forhold til at håndtere skolens fravær og frafald. Synliggørelse af fravær gennem LUDUS, samt månedsvis afrapportering af fraværsstal til ledelse og STIL. Månedsvis afrapportering af frafald til ledelse. Der tages hånd om de frafaldstruede elever gennem brush-up-kurser, målrettet og understøttende vejledning – også i mestring af hverdagen. Praktikpladser: opnåelse af måltal for EUD-aftaler Bedre koordinering af skolens administrative støttefunktioner samt med virksomheder og andre samarbejdsparter omkring eleverne
Tidsplan: 2020 medio
Ansvar: Direktion |
Opfølgningsplan på afdelingsniveau | Kvalitetssystem: Skolens kvalitetssystem
Operationelt mål: Hvordan reduceres frafaldet konkret i afdelingen/uddannelsen? Hvordan arbejder afdelingerne med frafald og fravær: Hvilke fokusområder og aktiviteter har de enkelte afdelinger? Hvad siger frafald- og fraværstallene hver måned? Resultaterne offentliggøres på Portalen.
Tidsplan: Løbende opfølgning hvert kvartal. Ansvar: Uddannelsesledere
|
På Herningsholm Erhvervsskole udarbejdes en undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene. Vurderingen omfatter det fysiske, psykiske og æstetiske miljø på skolen. Processen bag består af fire faser.
1. Identifikation og kortlægning
Kvalitetsafdelingen indsamler data fra den årlige Elevtrivselsundersøgelse, hvori der er tilføjet uddybende spørgsmål om undervisningsmiljøet på skolen.
2. Beskrivelse og vurdering
Ud fra disse data beskriver Kvalitetsafdelingen, uddannelseslederne, arbejdsmiljøgrupperne og elevrådsrepræsentanterne problemernes art, alvor og omfang.
I denne fase skal årsagerne til problemerne og de mest hensigtsmæssige løsningsforslag også findes. Desuden beskrives de velfungerende tiltag, som kan have positiv virkning på problematiske områder.
3. Prioritering og handlingsplan
Handlingsplanen er både en aktivitets- og tidsplan, der angiver den rækkefølge problemerne skal løses i. Den indeholder en beskrivelse af problemerne og de valgte løsninger samt en tidshorisont og den ansvarlige for løsning af problemet.
4. Retningslinjer for opfølgning
Sammen med handlingsplanen udarbejdes også en opfølgningsplan, hvoraf det fremgår, hvordan og hvornår der følges op på handlingsplanen. En vigtig del af opfølgningen er også at vurdere og dokumentere, hvorvidt løsningerne har haft den ønskede effekt på problemerne.
Arbejdet med undervisningsmiljøet er en proces, og derfor gentages de fire faser med passende tidsintervaller (min. hvert 3. år) for at opdatere vurderingen.
Undervisningsmiljøvurdering 2017
Herningsholm Erhvervsskole - EUD samlet - EUX samlet

Grundlaget for vurderingen er "Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø".
Skolen følger nøje udviklingen i nøgletal og følger op, så der fortsat er fokus på kvalitetsforbedringer.
Se nøgletal fra Undervisningsministeriet på www.uddannelsesstatitstik.dk.
Figuren viser hvor står en andel på hovedområdet, der efter GF1 ikke går videre på GF2.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||||||||
Øverst på formularen Fra uddannelse Nederst på formularen | Antal elever | Andel | Andel lands plan | Antal elever | Andel | Andel lands plan | Antal elever | Andel | Andel lands plan | Antal elever | Andel | Andel lands plan |
Fødevarer, jordbrug og oplevelser | - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
|
Landbrugsuddannelsen | - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
|
Elektriker | - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
|
Kontor, handel og forretningsservice | 7 | 16,7% | 1,9% | - | 7 | 13,2% | 5,4% | 5 | 6,7% | 3,1% | ||
Maskinsnedker | - | - | - | - | ||||||||
Omsorg, sundhed og pædagogik | 3 | 20% | 11,1% | 4 | 33,3% | 21,8% | - | - | ||||
Smedeuddannelsen | - | - | - | - | ||||||||
Teknologi, byggeri og transport | 3 | 2,2% | 5,6% | 3 | 1,9% | 6,8% | 5 | 4,3% | 7,2% | 11 | 7,9% | 6,6% |
Træfagenes byggeuddannelse | - |
|
| - |
|
| - |
|
| - |
|
|
Kilde: Statistikbanken dk, Frafald i overgang mellem grundforløbets 1. og 2. del 1. måned efter gennemførelse af 1. del, fordelt på hovedområder
Status 3 måneder efter tilgang | 2018 | ||
Uddannelse | Antal elever | Andel | Andel lands plan |
Landbrugsuddannelsen | - |
| 9,1% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 15 | 18,5% | 14,6% |
Eventkoordinatoruddannelsen | - |
| 26,6% |
Handelsuddannelse med specialer | 3 | 6,0% | 18,2% |
Kontoruddannelse med specialer | 3 | 4,5% | 12,9% |
Frisør |
|
| 9,7% |
Tandklinikassistent | 3 | 13,0% | 12,2% |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 8 | 16,3% | 16,0% |
Data- og kommunikationsuddannelsen | 9 | 24,3% | 17,3% |
Elektriker | 3 | 8,6% | 16,2% |
Industriteknikeruddannelsen | 8 | 22,9% | 16,3% |
Maskinsnedker | - |
| 8,6% |
Mediegrafiker | - |
| 8,2% |
Murer | - |
| 13,2% |
Møbelsnedker og orgelbygger | - | 10,3 % | |
Smedeuddannelsen | - |
| 10,8% |
Snedkeruddannelsen | - |
| 10,0% |
Teknisk designer | 4 | 26,7% | 15,8% |
VVS-energiuddannelsen
| - |
| 11,9% |
Status 3 måneder efter tilgang | 2017 | ||
Uddannelse | Antal elever | Andel | Andel landsplan |
Landbrugsuddannelsen | - |
| 8,3% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 9 | 10,3% | 14,1% |
Eventkoordinatoruddannelsen | 4 | 36,4% | 26,6% |
Handelsuddannelse med specialer | 4 | 8,0% | 14,5% |
Kontoruddannelse med specialer | 8 | 11,4% | 12,0% |
Frisør |
|
| 7,1% |
Tandklinikassistent | - |
| 17,0% |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 5 | 3,4% | 14,3% |
Data- og kommunikationsuddannelsen | 7 | 16,7% | 16,7% |
Elektriker | 8 | 26,7% | 14,1% |
Industriteknikeruddannelsen | 3 | 6,1% | 13,4% |
Maskinsnedker | - |
| 9,9% |
Mediegrafiker | 3 | 12,5% | 5,7% |
Murer | - | 15,8% | |
Møbelsnedker og orgelbygger | - | 12,8% | |
Smedeuddannelsen | 4 | 13,3% | 13,9% |
Snedkeruddannelsen | - |
| 13,2% |
Teknisk designer | 3 | 6,5% | 13,8% |
VVS-energiuddannelsen
| 6 | 15,4% | 15,0% |
Status 3 måneder efter tilgang | 2016 | ||
Uddannelse | Antal elever | Andel | Andel lands plan |
Landbrugsuddannelsen | - |
| 7,4% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 18 | 16,1% | 14,1% |
Eventkoordinatoruddannelsen | - |
| 18,9% |
Handelsuddannelse med specialer | 4 | 7,5% | 16,1% |
Kontoruddannelse med specialer | 4 | 4,7% | 12,5% |
Frisør | 0 |
| 8,5% |
Tandklinikassistent | 7 | 13,0% | 16,8% |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 8 | 26,7% | 18,2% |
Data- og kommunikationsuddannelsen | 6 | 21,4% | 17,6% |
Elektriker | - |
| 15,0% |
Industriteknikeruddannelsen | - |
| 14,7% |
Maskinsnedker | - |
| 7,5% |
Mediegrafiker | - |
| 5,6% |
Murer | 5 | 21,7% | 16,6% |
Møbelsnedker og orgelbygger | 3 | 11,5% | 16,3% |
Smedeuddannelsen | - |
| 9,8% |
Snedkeruddannelsen | - |
| 18,6% |
Teknisk designer | 4 | 8,5% | 16,9% |
VVS-energiuddannelsen
| 3 | 5,6% | 11,8% |
Kilde: Statistikbanken.dk, Frafald på grundforløbet (1. og 2. del)
Viser statistik for frafald på erhvervsuddannelsernes hovedforløb efter 3 med start på uddannelsen
Afbrud uden omvalg | 2016 | 2017 | 2018 | ||||||
| Antal elever | Andel | Andel lands plan | Antal elever | Andel | Andel lands plan | Antal elever | Andel | Andel lands plan |
Landbrugsuddannelsen | - |
| 1,4% |
|
| 1,4% |
|
| 3,0% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 12 | 15,4% | 6,6% | 16 | 20,8% | 7,9% | 5 | 13,2% | 6,9% |
Generel kontoruddannelse | - |
| 13,9% |
|
|
|
|
|
|
Handelsuddannelse med specialer | - |
| 6,8% | 4 | 8,5% | 4,3% | - |
| 5,2% |
Kontoruddannelse med specialer | - |
| 3,9% | - |
| 2,8% | - |
| 4,1% |
Frisør | - |
| 8,1% |
|
| 5,0% | - |
| 5,1% |
Tandklinikassistent |
|
| 2,7% | - |
| 3,7% |
|
| 3,6% |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | - |
| 11,6% | 5 | 13,2% | 11,0% | 5 | 15,6% | 9,6% |
Data- og kommunikationsuddannelsen |
|
| 8,0% |
|
| 7,3% | 5 | 20,8% | 8,7% |
Elektriker | 5 | 6,2% | 2,7% |
|
| 2,0% | 4 | 6,9% | 3,0% |
Industriteknikeruddannelsen | 3 | 5,6% | 8,3% |
|
| 7,3% | - |
| 5,6% |
Maskinsnedker |
|
| 7,5% | 3 | 10,3% | 6,5% | - |
| 8,8% |
Mediegrafiker | - |
| 5,3% |
|
| 6,1% |
|
| 5,4% |
Murer |
|
| 8,5% |
|
| 7,3% | 4 | 10,5% | 8,7% |
Smedeuddannelsen | 3 | 9,1% | 7,8% | - |
| 8,8% | - |
| 6,8% |
Snedkeruddannelsen | - |
| 5,3% | 5 | 31,30% | 14,6% | - |
| 8,9% |
Teknisk designer |
|
| 2,1% | - |
| 6,4% |
|
| 3,0% |
Træfagenes byggeuddannelse | 3 | 3,30% | 6,7% | - |
| 6,3% | - |
| 6,4% |
VVS-energiuddannelsen Nederst på formularen | - |
| 6,40% | - |
| 5,3% | Nederst på formularen 3 | 6,3% | 6,3% |
Kilde: uddannelsesstatistik.dk, Frafald på hovedforløbet
| 2018 | ||
| Antal elever | Andel | Andel lands plan |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 6 | 10,7% | 9,5% |
Data- og kommunikationsuddannelsen | - |
| 13,5% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 9 | 12,2% | 41,8% |
Elektriker | - |
| 13,6% |
Eventkoordinatoruddannelsen | 4 | 66,7% | 75,0% |
Frisør | - |
| 8,8% |
Handelsuddannelse med specialer | 9 | 21,4% | 61,1% |
Industriteknikeruddannelsen | - |
| 9,9% |
Kontoruddannelse med specialer | 15 | 24,6% | 53,7% |
Landbrugsuddannelsen | - |
| 22,3% |
Maskinsnedker | - |
| 20,7% |
Mediegrafiker | - |
| 13,9% |
Murer | - |
| 9,7% |
Smedeuddannelsen | - |
| 11,5% |
Snedkeruddannelsen | - |
| 30,3% |
Tandklinikassistent | 8 | 20,0% | 12,2% |
Teknisk designer | 3 | 27,3% | 16,7% |
Træfagenes byggeuddannelse | 4 | 5,2% | 8,3% |
VVS-energiuddannelsen | - |
| 7,6% |
| 2017 | ||
| Antal elever | Andel | Andel lands plan |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 5 | 10,4% | 16,9% |
Data- og kommunikationsuddannelsen | 4 | 14,3% | 18,1% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 25 | 31,3% | 41,1% |
Elektriker | - |
| 15,3% |
Eventkoordinatoruddannelsen | 5 | 83,3% | 83,4% |
Frisør | - |
| 2,3% |
Handelsuddannelse med specialer | 19 | 38,8% | 56,4% |
Industriteknikeruddannelsen | 7 | 23,3% | 12,9% |
Kontoruddannelse med specialer | 26 | 39,4% | 55,9% |
Landbrugsuddannelsen | 15 | 28,3% | 19,1% |
Maskinsnedker | - |
| 8,6% |
Mediegrafiker | - |
| 12,5% |
Murer | - |
| 9,8% |
Smedeuddannelsen | - |
| 10,7% |
Snedkeruddannelsen | 6 | 16,2% | 33,1% |
Tandklinikassistent | 10 | 23,3% | 22,8% |
Teknisk designer | - |
| 16,6% |
Træfagenes byggeuddannelse | 4 | 4,5% | 8,4% |
VVS-energiuddannelsen | - |
| 7,1% |
| 2016 | ||
| Antal elever | Andel | Andel lands plan |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 5 | 21,7% | 17,1% |
Data- og kommunikationsuddannelsen | 5 | 29,4% | 21,1% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 25 | 28,7% | 45,2% |
Elektriker | - |
| 16,0% |
Eventkoordinatoruddannelsen | 9 | 64,3% | 82,6% |
Frisør | 6 | 15,8% | 6,4% |
Handelsuddannelse med specialer | 22 | 47,8% | 51,0% |
Industriteknikeruddannelsen | - |
| 11,7% |
Kontoruddannelse med specialer | 36 | 47,4% | 55,9% |
Landbrugsuddannelsen | 8 | 27,6% | 19,4% |
Maskinsnedker | - |
|
|
Mediegrafiker | - |
| 11,6% |
Murer | 7 | 17,9% | 11,7% |
Smedeuddannelsen | - |
| 10,7% |
Snedkeruddannelsen | - |
| 34,5% |
Tandklinikassistent | 5 | 13,9% | 19,8% |
Teknisk designer | 3 | 11,1% | 22,8% |
Træfagenes byggeuddannelse | 5 | 6,8% | 11,4% |
VVS-energiuddannelsen | - |
| 11,4% |
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk, Frafald i overgang mellem grundforløbet og hovedforløb
Figuren viser hvor stor en andel af elever på uddannelse, der ikke er på hovedforløbet. Opgjort 3 måneder efter afslutning af GF.
| 2017 | ||
Uddannelse | Frafald under grundforløbet | Frafald efter grundforløbet | Ingen aftale, men har haft |
Bil, fly og andre transportmidler |
|
|
|
Bygge og anlæg |
|
|
|
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 11,9% | 9,5% |
|
Data- og kommunikationsuddannelsen | 46,7% |
|
|
Detailhandelsuddannelse med specialer | 16,1% | 14,9% | 5,7% |
Dyr, planter og natur |
|
|
|
Elektriker | 16,3% |
| 6,1% |
Eventkoordinatoruddannelsen | 36,4% | 36,4% |
|
Frisør |
|
|
|
Fødevarer, jordbrug og oplevelser | 31,3% |
|
|
Handelsuddannelse med specialer | 12,0% | 40,0% | 6,0% |
Industriteknikeruddannelsen | 12,1% | 12,1% |
|
Kontor, handel og forretningsservice | 37,7% | 8,2% |
|
Kontoruddannelse med specialer | 13,0% | 29,0% | 4,3% |
Landbrugsuddannelsen | 13,0% |
|
|
Maskinsnedker |
|
|
|
Mediegrafiker |
|
|
|
Medieproduktion |
|
|
|
Merkantil |
|
|
|
Murer | 8,8% |
| 8,8% |
Omsorg, sundhed og pædagogik | 30,8% |
|
|
Personvognsmekaniker |
|
|
|
Produktion og udvikling |
|
|
|
Smedeuddannelsen |
|
|
|
Snedkeruddannelsen | 20,0% | 10,0% | 13,3% |
Strøm, styring og IT |
|
|
|
Sundhed, omsorg og pædagogik |
|
|
|
Tandklinikassistent | 27,5% | 16,3% | 6,3% |
Teknisk designer | 15,0% | 15,0% |
|
Teknologi, byggeri og transport | 22,8% | 4,0% |
|
Træfagenes byggeuddannelse | 10,9% | 8,7% |
|
VVS-energiuddannelsen | 7,7% |
| 7,7% |
| 2016 | ||
Uddannelse | Frafald under grundforløbet | Frafald efter grundforløbet | Ingen aftale, men har haft |
Bil, fly og andre transportmidler |
|
|
|
Bygge og anlæg |
|
|
|
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 30,0% |
|
|
Data- og kommunikationsuddannelsen | 32,1% | 14,3% |
|
Detailhandelsuddannelse med specialer | 17,0% | 23,2% | 4,5% |
Dyr, planter og natur |
|
|
|
Elektriker | 11,1% | 11,1% |
|
Eventkoordinatoruddannelsen |
| 53,8% |
|
Frisør |
| 33,3% |
|
Fødevarer, jordbrug og oplevelser |
| 19,4% |
|
Handelsuddannelse med specialer | 11,3% | 35,8% | 5,7% |
Industriteknikeruddannelsen | 17,2% |
|
|
Kontor, handel og forretningsservice | 29,7% | 13,5% |
|
Kontoruddannelse med specialer | 7,0% | 39,5% | 4,7% |
Landbrugsuddannelsen | 15,0% |
|
|
Maskinsnedker | 20,9% | 43,9% | 2,7% |
Mediegrafiker |
|
|
|
Medieproduktion |
|
|
|
Merkantil | 17,4% | 17,4% |
|
Murer | 38,5% |
|
|
Omsorg, sundhed og pædagogik | 38,5% |
|
|
Personvognsmekaniker |
|
|
|
Produktion og udvikling |
|
|
|
Smedeuddannelsen | 30,8% |
|
|
Snedkeruddannelsen |
|
|
|
Strøm, styring og IT |
|
|
|
Sundhed, omsorg og pædagogik |
|
|
|
Tandklinikassistent | 18,5% | 18,5% |
|
Teknisk designer | 17,4% |
|
|
Teknologi, byggeri og transport | 19,5% | 4,9% |
|
Træfagenes byggeuddannelse | 12,8% |
|
|
VVS-energiuddannelsen | 7,4% |
| 7,4% |
| 2015 | ||
Uddannelse | Frafald under grundforløbet | Frafald efter grundforløbet | Ingen aftale, men har haft |
Bil, fly og andre transportmidler | 32,0% |
|
|
Bygge og anlæg | 22,8% | 7,3% | 4,1% |
Cykel- og motorcykeluddannelsen |
| 18,8% |
|
Data- og kommunikationsuddannelsen | 33,3% | 33,3% |
|
Detailhandelsuddannelse med specialer | 26,8% | 26,8% | 7,3% |
Dyr, planter og natur | 50,0% | 41,7% |
|
Elektriker | 43,5% |
|
|
Eventkoordinatoruddannelsen |
| 57,1% |
|
Frisør |
|
|
|
Fødevarer, jordbrug og oplevelser |
| 42,1% | 15,8% |
Handelsuddannelse med specialer | 15,4% | 42,3% |
|
Industriteknikeruddannelsen | 26,7% |
|
|
Kontor, handel og forretningsservice | 47,8% | 17,4% |
|
Kontoruddannelse med specialer | 12,9% | 25,8% |
|
Landbrugsuddannelsen |
| 17,6% |
|
Maskinsnedker | 29,4% |
|
|
Mediegrafiker | 17,6% |
|
|
Medieproduktion | 30,0% |
|
|
Merkantil | 24,5% | 31,4% | 2,9% |
Murer |
|
|
|
Omsorg, sundhed og pædagogik | 26,3% | 15,8% |
|
Personvognsmekaniker | 41,7% |
|
|
Produktion og udvikling | 15,3% | 25,4% |
|
Smedeuddannelsen | 25,0% |
|
|
Snedkeruddannelsen | 21,4% |
|
|
Strøm, styring og IT | 33,3% | 16,7% |
|
Sundhed, omsorg og pædagogik | 30,4% | 13,0% |
|
Tandklinikassistent | 24,0% | 12,0% |
|
Teknisk designer | 18,8% | 18,8% |
|
Teknologi, byggeri og transport | 18,2% | 3,6% | 1,8% |
Træfagenes byggeuddannelse |
|
|
|
VVS-energiuddannelsen |
|
|
|
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk, Frafald fra start på grundforløbet til og med start i uddannelsesaftale eller skolepraktik på hovedforløbet
Antal elever som efter grundskolen søger EUD som 1. prioritet | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Antal ansøgninger | Antal ansøgninger | Antal ansøgninger | Antal ansøgninger | |
Herningsholm Erhvervsskole
| 287 | 244 | 327 | 314 |
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk, 1. prioritetsansøgninger fra 9. og 10. klasses elever til EUD fordelt på institutioner
Andel af igangværende SKP-aftaler fordelt på uddannelse, August-tal
| Herningsholm | Herningsholm | Herningsholm | Landstal |
| August 2017 | August 2018 | August 2019 | August 2019 |
Møbelsnedker og orgelbygger |
|
| 0% | 46% |
Data- og kommunikationsuddannelsen | 100% | 63% | 56% | 44% |
Mediegrafiker | 44% | 38% | 38% | 30% |
Bygningssnedker | 0% | 0% | 0% | 29% |
Snedkeruddannelsen | 17% | 11% | 0% | 27% |
Teknisk designer | 0% | 0% |
| 26% |
Frisør | 6% | 0% | 12% | 12% |
Handelsuddannelse med specialer | 29% | 26% | 34% | 11% |
Cykel- og motorcykeluddannelsen | 14% | 10% | 6% | 11% |
Elektriker | 13% | 9% | 8% | 9% |
Detailhandelsuddannelse med specialer | 45% | 44% | 36% | 9% |
Træfagenes byggeuddannelse | 22% | 11% | 12% | 8% |
Tandklinikassistent | 11% | 0% | 0% | 6% |
Kontoruddannelse med specialer | 11% | 16% | 10% | 6% |
Maskinsnedker | 0% | 0% | 5% | 6% |
Murer | 0% | 5% | 5% | 5% |
Industriteknikeruddannelsen | 5% | 4% | 5% | 4% |
Smedeuddannelsen | 4% | 0% | 0% | 4% |
VVS-energiuddannelsen | 0% | 0% | 0% | 3% |
Landbrugsuddannelsen | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kilde: Uddannelsestatistik.dk, Igangværende aftaler ultimo perioden fordelt på uddannelse og aftaletype
Både gennem og ved afslutningen af uddannelsesforløbene evalueres eleverne med hensyn til faglige kompetencer og færdigheder.
Dette sker både ved brug af den formative og summative evaluering. Den summative evaluering sker i form af karakterer efter 12-skalaen. Eleverne får karakterer både i løbet af uddannelsestiden samt ved den afsluttende prøve/ eksamen. De afsluttende karakterer bliver for den enkelte institution anvendt som nøgleindikatorer for institutionens faglighed. Dette sammenholdes i den sammenhæng med de socioøkonomiske faktorer (hvad kunne forventes opnået med elevens sociale baggrund).
Karakterer EUD/EUX
Det er ikke muligt at hente en samlet oversigt over karakterer på erhvervsuddannelserne fra centrale databaser
Skolens erhvervsuddannelser sigter i store træk mod to mål efter endt uddannelse – nemlig beskæftigelse eller forsat videreuddannelse.
Beskæftigelsesfrekvensen kan ses her.
Der blev med erhvervsuddannelsesreformen i 2015 sat fire mål for erhvervsskolerne:
1. Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse
2. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse
3. Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan
4. Tilliden og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.
Hvordan Herningsholm indfrier de fire klare mål for erhvervsuddannelser kan ses på https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1685.aspx.