Erhvervsfagligt innovationsforløb på Vildbjerg Skole

I perioden fra 15. september til 2. oktober indgår et hold internationale snedkerelever i samarbejde med elever fra Teko og en 8.klasse fra Vildbjerg i et innovativt projekt om at skabe nye multifunktionelle møbler til et ellers tomt multirum

Fantasi får form

Ideer opstår, kontakter udveksles, ønsker bliver præsenteret og kompromisser indgås, når folkeskoleelevernes fri kreativitet bliver omsat til fast møbelform af internationale snedkerelever.

8.klasses eleverne indtager rollen som designere og kunder, mens eleverne fra erhvervsskolen er producenter med særlig blik for produktudvikling.

Industrien som karrierevej

Der er tale om et erhvervsfagligt innovationsforløb under projektet Industrien som karrierevej. Forløbet er udviklet i tæt samarbejde mellem lærere på Vildbjerg Skole og undervisere på Herningsholm Erhvervsskole, og det består af fire dages aktiviteter fordelt over fire uger.

Projektet foregår dels på Vildbjerg Skole og dels på Herningsholm Erhvervsskole, hvorved folkeskoleeleverne får indblik i, hvad en erhvervsskole er for en størrelse.

Udbytte for alle

Der er udbytte at hente for skoleeleverne, som lærer om idegenerering og innovation, men også om, hvordan disse lidt luftige størrelser med den rette håndværksmæssig kunnen og indsigt kan omsættes til et praktisk og anvendeligt produkt.

Men også de internationale snedkere lærer igennem de tre og en halv uge, som forløbet varer, nyt, særligt om kundekontakt og entreprenørskab.

-Det er sjovt, udfordrende, og det stiller andre krav til os, end vi før har prøvet, siger Sigurd Karmark Larsen, en af de internationale snedkere, der er med i projektet.

De internationale snedkere skal senere udarbejde en rapport om forløbet og de har også på et senere tidspunkt mulighed for at lave møblerne i fuld størrelse ud fra de modeller, de har skabt sammen med eleverne på skolen.

Sofa med søjler og flytbar bordfodbold

Christian fra 8.b er sammen med sin gruppe af skolekammerater og internationale snedkere nået frem til, at deres nye multimøbel skal være en flytbar sofa med søjler, hvori strømstik og højtalere kan indsættes, et tilhørende bord, der kan klappes op og i, og så, selvfølgelig, et spil bordfodbold, der kan rykkes rundt.

-Det har været et rigtig godt forløb. Vi har fået mere viden om, hvad en snedker faktisk går og laver. Og brainstormingen med for eksempel modellervoks og så videre, hjalp os til at komme i gang med at finde på ideer, fortæller Christian.

Den 2. oktober vil de færdige modeller bliver præsenteret på Vildbjerg Skole, først internt på klassen, og dernæst for forældre og andre interesserede.  

På sigt er det planen at udbygge det erhvervsfaglige innovationsforløb i samarbejde med flere skoler og andre erhvervsuddannelser på Herningsholm Erhvervsskole.