Det rullende universitet kom forbi Handelsgymnasiet Ikast-Brande

Torsdag den 9. oktober overtog tre universitetsstuderende undervisningen for en dag på 2. årgang på HHX i Ikast

Smagsprøve på universitetet

Hvor går grænsen for computerteknologi? Hvordan skelner vi mellem, hvad der er fiktion, og hvad der er virkelighed, når TV, internet, litteratur og sociale medier ophæver dette skel? Og hvad er innovation egentlig for noget, og hvem skaber det?

Sådan lød nogle af de store spørgsmål, som blev præsenteret for HHX-eleverne af dagens tre gæsteundervisere, studerende fra Aarhus Universitet, der havde takket ja til at dele rundhåndet ud af såvel faglige viden som af erfaringer fra livet som studerende. Det rullende universitet hed arrangementet, og det er Aarhus Universitets tilbud til landets gymnasiale uddannelser om en lærerig og anderledes dag.

HHX-eleverne fik tanket ny viden, og de fik samtidig indblik i hvilke emner og fagligheder, man kan gå i dybden med på universitetet, mens de tre gæsteundervisere fra universitetet fik mulighed for at prøve deres formidlings-og undervisningsevner i praksis.

-Det er en mulighed for gymnasieelverne, for at de kan få en forsmag på universitet og høre om de sociale aspekter ved det at være universitetsstuderende fra nogle, der ikke er meget ældre end dem selv. Og så får de universitetsstuderende prøvet sig selv af, siger projektmedarbejder ved Det rullende universitet, Rasmus Andersen.

Fra sjæl til maskine   

HHX Ikast havde valgt emnerne for dagen, og de strakte sig fra humaniora og selvfremstilling i litteratur til de sidste nye landvindinger inden for datalogi.

Michaela Nielsen fra 2.t syntes, det var spændende at høre, hvad det var for nogle områder, der optog de tre universitetsstuderende.

-Jeg synes, det er interessant at høre om, hvad andre er interesseret i. Jeg synes, vi har fået en masse nye inputs, som man også kan bruge i forhold til ens tanker om uddannelsesvalg.

De tre universitetsstuderende Anne Kathrine Jønsson, Thomas Wessel og Nick Nielsen var enige om, at den største udfordring for dem, er at finde det helt rette faglige niveau i forhold til eleverne. Der var også rørende enighed hos de tre gæsteundervisere om, at undervisningen ikke må være al for passiv og lærerstyret, men at eleverne derimod skal aktiveres, for derved bliver nysgerrigheden og engagementet nemmere vakt.

-Det er rigtig vigtigt at aktivere eleverne gennem forskellige former for varieret undervisning såsom gruppearbejde, summeøvelser, spørgsmål med mere, siger Anne Katrine Jønsson.

Siden starten i 2009 har Det rullende Universitet besøgt over 100 gymnasier over hele landet og undervist i omegnen af 50.000 gymnasieelever.