Eksport af lykke. HHX Herning vinder Social Enterprise Programme

Fire elever fra Herningsholm Gymnasium har vundet DM i Social Enterprise Programme med en virksomhed, der sælger kosmetik med social ansvarlighed

Social Enterprise Program, SEP, er en international konkurrence, hvor unge fra hele Europa konkurrerer om titlen som indehavere af den bedste sociale virksomhed.

At drive en social virksomhed vil sige, at man ser overskud i andres glæde eller lykke i stedet for økonomisk overskud. De unge iværksættere, der deltager i konkurrencen SEP, skal på bedste vis forsøge at skabe nye muligheder for fremtiden i forhold til sociale virksomheder.

Fire elever fra Herningsholm Gymnasium vandt

DM i Social Enterprise Programme i Danmark er netop kåret, og vinderne blev de fire piger Signe Pedersen, Victoria Skov, Frederikke Krogsgaard Ottosen og Mia Juel Falkesgaard der i begyndelsen af april startede virksomheden PHUS som et skoleprojekt på Herningsholm Gymnasium i innovationsklassen 1.E.

Ideen opstod på baggrund af, at Danmark de seneste mange år er blevet valgt som det lykkeligste land i verden. Pigerne kom på den at ide, at de ville lave en velgørenhed, som hjælper de hjemløse. De så hurtigt problemet i pengedonationer, da mange ikke vil donere penge uden at få noget til gengæld.

- PHUS er en todelt virksomhed, hvor vi først og fremmest lancerer vores kosmetikserie, hvorefter overskuddet går til vores velgørenhedsorganisation. Her skal pengene bruges til at betale håndværkere og diverse arbejdere for at bygge varmestuer til de hjemløse i New York, hvor projektet skal sættes i gang, udtaler integrationschef Signe Pedersen. 

Forberedelse til EM i juni

Lige nu ligger fokus på at få den endelige forretningsplan finpudset, så den er klar til EM den 20. juni 2013.

- Tilmeldelsen til SEP gjorde vores fiktive virksomhed mere virkelighedsnær. Nu står vi med trofæet i hånden og DM-titlen i ryggen, så tanken om at skulle gøre PHUS til en realitet virker ikke længere særlig fjern, tilføjer direktøren i PHUS Mia Juel Falkesgaard.

Pigerne mener selv, at deltagelsen i den internationale finale bringer dem et skridt tættere på deres vision om at eksportere lykke.