EM-inent: Gevinst på alle hylder og klar til EM

Herningsholm Erhvervsgymnasium satte sig på samtlige podiepladser, da DM finalen i Social Entreprise Programme løb af stablen tirsdag den 12. maj.

Gjorde rent bord ved DM

De fire Herningsholm-hold: StoryArt, KeepClean Development, Green Living Interior og LivingWall snuppede første, anden såvel som den delte tredjeplads - der blev delt mellem de to sidstnævnte - da elevholdene dystede om, hvem der havde den bedste iværksætteride med den tilføjelse, at ideen skulle have øje for godgørende filantropi snarere end kølig profit.

I Social Entreprise Programme trumfer social ansvarlighed nemlig altid det guldrandede firmakort.

Dm-vinder blev StoryArt bestående af Sofie Bucka, Lasse Knudsen og Mikkel Jonassen fra 1g på Herningsholm Erhvervsgymnasium. StoryArt er, som navnet afslører, en virksomhed med fokus på kunst, fællesskab og velgørenhed.

Kunst kan gøre godt

Gruppens ide består af en online-platform for kunstnere, hvor disse kan få feedback på deres værker fra andre brugere og sælge dem på auktion. Det er meningen, at StoryArt skal være en platform, som giver mulighed for at støtte velgørenhedsorganisationer gennem kunst.

Yderligere er det tanken, at brugerne af siden hvert halve år skal indsende et maleri, som vil gå på auktion.

En del af pengene fra auktionen vil gå til børnefonden til støtte for børn i udsatte lande. Efter auktionen, er det planen, at malerierne kommer på hjemmesidens Wall of Fame.

Overrasket vinder

Dommerne ved DM var særdeles begejstrede for ideen:

-Det er en rigtig fin og innovativ ide og fint socialt formål. Og så er det dejligt med en ide, der beskæftiger sig med det kulturelle, konkluderede dommerpanelet bestående af Birgitte Baht og Per Bach.

-Det gik ligesom det skulle. Vi var rigtig glade, da vi vandt, men samtidig også en smule overrasket, for der var mange gode hold med. Men vi havde selvfølgelig hele tiden troet på vores ide, udtalte Mikkel Jonassen fra StoryArt.

Med DM-titlen i hus kan de kreative iværksættere fra StoryArt se frem til finpudsning af ide samt oversættelse af præsentationen til engelsk frem mod den 16. juni, hvor de får æren af at repræsentere de rød-hvide farver ved den europæiske online finale.