Fællesskab og faglig udvikling fører Emma tættere på uddannelsesvalg

I 10. klasse på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier er der plads til at tænke. Skoleåret skal klæde de unge mennesker på til deres uddannelsesrejse.

De hvide skabeloner er fastgjort på det sorte stof med nål, og på bordet ved siden af står symaskinen trådet og klar til at brug.

Det er 16-årige Emma Rostgård Madsen, der sirligt fører saksen rundt om skabelonerne. Hun er ved at sy en vest til sig selv i valgfaget Fashion Design.

"Inden jeg bare bruger penge på at købe en spritny, så kan jeg jo prøve at lave min egen her i valgfaget," siger hun.

Emma går til daglig i 10.c på Herningsholm, og det er et valg, hun er glad for. Halvvejs inde i skoleåret føler hun sig mere klar til at kunne træffe sit fremtidige uddannelsesvalg. Det skyldes blandt andet, at undervisningen er mere dybdegående og klæder eleverne på til den hverdag, der venter dem, når skoleåret er slut.

"Jeg er glad for at gå i 10. klasse. Vi lærer meget i fagene, fordi der er plads til at gå i dybden med den basisviden, man har i forvejen. Det gør, at man føler sig klar til at komme videre."

 

Masser af valg- og linjefag på skoleskemaet

Der er også en anden faktor, som havde indflydelse på valget af 10. klasse for Emma. Skoleskemaets dage med valg- og linjefag gjorde det spændende for den 16-årige skoleelev, som kunne få afprøvet forskellige interesser for at se, om det eventuelt kunne føre hende tættere på et uddannelsesvalg.

I 10. klasse er der knap 20 forskellige valg- og linjefag, som elever ad flere omgange i skoleårets løb skal vælge mellem. Emma har haft Fashion Design og ”Den lille tømrer” på skoleskemaet, da hun er meget kreativ anlagt. Hun hjælper både sin far med småprojekter i værkstedet og er i det kreative hjørne i selskabet med sin mormor, der viser og kommer med tips til gode sy-opgaver.

"Det er fedt at prøve nogle forskellige fag af, så man kan blive klogere på, hvad man vil. Det brede udvalg gør også, at der er noget for alle," siger Emma og tilføjer, at det også gavner fællesskabet, når eleverne selv kan vælge fag ud fra interesser.

"Vi bliver samlet i fagene på tværs af klasser, så man lærer nogle nye at kende. Det giver noget til sammenholdet," siger hun.