Lærerig og underholdende Naturvidenskabsfestival på HTX

Herningsholms Erhvervsgymnasium har de seneste tre dage været fyldt med elever, der er en smule yngre end normalt. Næsten 1000 piger og drenge fra områdets 5. og 6. klasser har været forbi HTX-afdelingen for at deltage i årets Naturvidenskabsfestival

Det var et tæt pakket program, der mødte de mange elever og deres lærere, der har været på besøg enten tirsdag, onsdag eller torsdag i denne uge. Et bredt udvalg af forskellige lektioner og workshops gav folkeskoleeleverne et indblik i, hvad HTX kan byde på. 

Meget lærerigt program

Folkeskoleeleverne kom rundt i hele HTX-verdenen, hvor de kunne vælge mellem lektioner som ”Fremtidens mad”, ”Vores sanser”, ”De gode, de onde og de grusomme”, ”Jurassic Park” og ”Musik og fysik”. Og eleverne var vilde med at lære nyt.

- Det sjoveste var da vi hørte om synsbedrag, og selv fik lov til at prøve, hvordan forskellige dyr kan se farver, siger Nichlas, Magnus og Viktor fra Engbjergskolen.

- Det har været en god dag, og det er bare mega fedt herinde, siger Emma fra Hammerum Skole. Hendes klassekammerat Maria er helt enig, og hun er i øvrigt ret sikker på, at hun gerne vil på HTX.

Fra frosne balloner til tai chi med robotten

I workshops mellem lektionerne var der masser af lærerig underholdning for de besøgende elever. Robotten NAO gav undervisning i tai chi og dansetrin til lyden af Gangnam Style, mens der blev spillet guitarhero på kopper med vand og regnet ved hjælp af kinesisk matematik. HTX-lærerenes forsøg med flydende nitrogen var et stort hit, ligesom workshoppen med små fysiske forsøg, hvor eleverne selv fik lov til at lege med væsker, også var godt besøgt. 

Eleverne ved tavlen

Det var HTX-eleverne selv, der stod for undervisningen af folkeskoleeleverne. Det kan være noget af en udfordring, men samtidig en rigtig god oplevelse er flere af de undervisende elever enige om.

- Det var sjovt at prøve at undervise, og slet ikke så skræmmende, når man først kommer i gang, siger Dikte fra 2v.

Ud over at få et indblik i deres egne læreres daglige udfordringer, så kunne det også bruges som en test af elevernes færdigheder.

- Man forstår et stof bedre, hvis man kan lære det fra sig, siger Monique fra 3x.