Tænk, tegn og tilsæt produkt

Torsdag den 19. maj var 8. klasse fra Haderup Skole på heldags besøg på Herningsholm Erhvervsskole, hvor de fik lejlighed til at prøve kræfter med arbejdet som teknisk designer

Efter introduktion og rundvisning i smede-og industriteknikerafdelingen fik folkeskoleeleverne mulighed for at prøve værktøjerne i teknisk designafdelingen. 

Innovation i praksis 

Eleverne blev inddelt i små grupper, der hver fik tilknyttet en mentor, en elev fra tekniske designuddannelsen, som skulle hjælpe folkeskoleeleverne gennem opgaven med at udtænke og designe et fritids- eller legeprodukt, som de syntes manglede, og som ikke findes i dag. 

Først skulle eleverne idegenerere, dernæst var det i gang med tegneprogrammet, så 3D og 2D tegninger kunne blive printet ud og hængt på plancher sammen med et billede af en park eller strand eller anden natur, hvorpå produktet skulle placeres med den rigtige materialeoverflade. 

Sjovt at tegne

Vægt, rumfang og overflade på produktet skulle eleverne tænke med, således at de kreative forslag blev forankret i fysikkens love og ikke bare fløj afsted i den tynde luft. 

Originale trampoliner, klatretårne, rutsjebaner og workout-baner var blot nogle af elevernes kreative forslag.

-Jeg synes, det var rigtig sjovt at tegne i tegnprogrammet, udtalte Sarah Kloster fra 8.a på Haderup Skole.

Som afslutning på dagen fik grupperne lejlighed til at fremvise plancher og PowerPoint for de andre fra klassen, og det eleverne havde lærte og arbejdede med på teknisk design, er det meningen, at de skal gå videre med i klasserne, når de kommer hjem. 

Arrangementet hos teknisk design er en del af Industrien som karrierevej.