Spansk er verdens tredjestørste sprog og det tales af flere end 330 millioner mennesker, som kommer fra mange forskellige lande.

 

Igennem quizzer og lege vil eleverne få en fornemmelse af, hvor forskellige kulturer man kan stifte bekendtskab med, når man har spansk som modersmål, men også hvor meget spansk de faktisk allerede kan, inden de har lært ét ord spansk.

 

Modulet kan være kort (1-2 lektioner à 70 min.) eller langt (3-4 lektioner) alt efter ønske.

 

OVERSIGT OVER FORLØBET

  • Eleverne vil igennem øvelser opleve, hvor mange spanske gloser de kan forstå i forvejen, særligt fordi de kan bruge deres engelskkundskaber til hjælp.
  • Eleverne lærer at præsentere sig selv, de lærer ugedagene at kende, og de lærer at tælle til 20
  • Ved valgt af et kort forløb afsluttes lektionerne med en quiz omkring dét de har lært
  • Ved valg af et langt forløb lærer eleverne at tælle til 100, og vi spiller bingo til slut.

Klassetrin: 6. - 9. kl.

Varighed: 2 - 3 timer


Traditioner og højtider er kulturelle markører, der er vigtige at forstå, både når man besøger de spansktalende lande som turist, og når man handler med dem.

 

OVERSIGT OVER FORLØBET

  • Eleverne vil igennem videoer, billeder og sange blive introduceret til særlige  højtider og helligdage i Spanien samt i udvalgte lande i Latinamerika.
  • Der laves sjove øvelser omhandlende højtider og traditioner, særligt til sammenligning med de danske.
  • Forløbet afsluttes med en quiz, og der vil være lege og quizzer igennem forløbet.

Klassetrin: 8. - 9. kl.

Varighed: 1 - 2 timer


Vælges denne aktivitet vil eleverne lære at begå sig med nogle enkle gloser, så de vil kunne hilse på spansk og bestille mad på en restaurant.

 

Dette forløb kan kombineres med et andet af spanskfagets tilbud, der passer til målgruppen.

 

OVERSIGT OVER FORLØBET

  • Eleverne lærer at hilse og at præsentere sig selv
  • Eleverne lærer tallene
  • Igennem ordbogstræning lærer eleverne restaurantgloser
  • Eleverne øver sig på rollespil, så de kan bestille noget på en restaurant
  • De quizzer til sidst og dyster i hold om hvem, der kan huske dét, de har lært 

Klassetrin: 8. - 9. kl. 

Varighed: 2 - 3 timer


I denne aktivitet vil eleverne beskæftige sig med fagene engelsk og spansk. De vil blive introduceret til den amerikanske drøm med særligt øje for de mange latinamerikanere, der hvert år krydser grænsen fra Mexico til USA på ulovlig vis.

 

Hvordan er livet for de latinamerikanere, der kommer ind i landet som illegale indvandrere? Oplever de den amerikanske drøm? Hvad er risikoen for, at de bliver sendt hjem, hvis Trump bliver genvalgt som præsident? Hvordan gik det med Trumps løfte om at bygge en mur ved grænsen?

 

OVERSIGT OVER FORLØBET

  • En introduktion til den amerikanske drøm
  • Lytning til sang omhandlende vejen til grænsen med dertilhørende spansk tekst og efterfølgende arbejde med teksten
  • Introduktion til Trumps mur-problematik samt visning af TED-talk omhandlende et kunstprojekt omkring muren
  • Diskussion og billedbeskrivelse af billeder fra muren (på engelsk)
  • Kultur-clash, der vises igennem en spansk-amerikansk sang 
  • Diskussion og quiz omhandlende forløbet 

Klassetrin: 9. kl.

Varighed: 4 timer

Tværfagligt forløb: Spansk og engelsk